Ako v lete dodržovať pitný režim?

0
59

Prijať dostatok tekutín je pre naše telo nesmierne dôležité. V lete to platí dvojnásobne. Prečo sú tekutiny pre náš organizmus tak dôležité a aké nápoje sú tie najvhodnejšie? Ako si zaistiť to, že prijmete naozaj dostatočné množstvo tekutín?

Pitný režim – kľúč ku zdraviu

Obecne platí, že by sme mali denne prijať aspoň dva litre tekutín. V tele, v dôsledku vyšších teplôt, sa toto číslo úmerne zvyšuje so stúpajúcou stupnicou na teplomeru. Určite sami na sebe pozorujete, že v lete je vaša potreba piť o mnoho vyššia než vo zvyšku roka.
Tiež veľmi záleží na tom, aké sú vaše telesné proporcie. Dva metre vysoký robustný muž potrebuje viac vody, než útla 150 cm vysoká žena. Existuje jedno ľahké pravidlo na individuálny výpočet potreby tekutín – na každých 10 kg telesnej váhy by sme mali prijať 4 dcl vody. Naviac sa odporúča, aby dve tretiny tohto množstva boli prijaté dopoludnia.

Prečo je pitný režim dôležitý?

Voda je základom nášho života – 70% nášho tela tvorí voda, preto aj jej príjem je základom zdravia a dobrého fungovania organizmu.
Už aj mierna dehydratácia môže viesť k problémom ako sú bolesti hlavy a strata koncentrácie. Nedostatok vody ale spôsobuje aj o mnoho väčšie problémy, ako je zápcha alebo tŕpnutie svalov. Dlhodobá dehydratácia môže mať fatálne dôsledky. To v našich podmienkach snáď nehrozí, ale aj tak by ste mali mať na pamäti, že bez vody bude transportná aktivita (týka sa hlavne krvi a lymfy) vo vašom tele utlmená, čo môže viest nielen k zlému fungovaniu organizmu, ale aj ku strate vitality a v konečnom dôsledku sa to vie podpísať aj na vašej atraktivite, pretože trpí pokožka, aj vlasy.

Aký nápoj si vybrať?

Výber tekutín je v dnešnej dobe naozaj obrovský. Vybrať si môžete medzi čistou vodou, minerálnou vodou, limonádami, džúsmi, ľadovými čajmi, džúsmi a iontovými nápojmi.

Obecne platí, že neochutená voda je tým najlepším riešením. Voda z vodovodu dosahuje na Slovenku vysokých kvalít, preto aj odborníci tvrdia, že sa ju nemusíte báť piť vo veľkom. Minerálne vody majú výhodu, že obsahujú minerály. Dajte si ale pozor na to, aby ste to s nimi neprehnali. Sledujte ich zastúpenie v minerálnej vode a pozor si dajte predovšetkým na vysoký obsah sodíku.

Limonády alebo ochutené minerálne vody bývajú často zatracované, ale sú medzi nami taký ľudia, ktorým skrátka voda bez príchute nechutí. Je ale lepšie piť ochutenú vodu alebo limonádu, než trpieť nedostatkom tekutín. Ak patríte k takým ľuďom, skúste ochutenú vodu prekladať vodou bez príchute.

Limonády sa neodporúčajú kvôli vysokému obsahu cukru, ten je ale často nahradený umelými sladidlami. Taká limonáda ale môže mať aj svoje výhody. Často býva obohatená o vitamíny a tie s obsahom kofeínu vedia nahradiť kávu.
Alternatívou k limonádam môžu byť kvalitné ľadové čaje alebo džúsy. Tie sami o sebe obsahujú vitamíny, ale aj ďalšie živiny. Výbornou vzpruhou vie byť tiež iontový nápoj, ktorý do nášho organizmu rýchlo dodáva potrebné živiny a energiu.

Ako nezabudnúť na pitný režim?

Často sa nám stáva, že na pitný režim zabúdame. V tom prípade je dobré piť vodu z fľaše, vďaka čomu máte prehľad o tom, koľko ste toho vypili. Ak máte radi moderné technológie, existujú aj aplikácie, ktoré vám s pitným režimom pomôžu.

Nepodceňujte dostatok tekutín. Najme v tomto období horúčav pite dostatočne, predídete tak nepríjemným dôsledkom dehydratácie.