Biohacking je novátorský prístup v starostlivosti o vlastné zdravi

0
189

Iste si poviete, čo sa už dá vymyslieť ohľadom zdravého životného štýlu, teda racionálneho stravovania, optimálneho zvládania stresových situácií a pohybu. Však to máme dávno nalinkované naslovovzatými odborníkmi a v posledných rokoch aj samozvanými mentormi z “online ľudu”. By ste sa ale čudovali, čo všetko sa dá ešte vylepšovať, na čo všetkom sa dá popracovať.

Z každej strany sa na nás valia informácie ohľadom nášho fyzického a duševného zdravia a my máme problém sa v nich vyznať. Jednak preto, lebo sme úplní laici, no zároveň náš hektický život nám ich nedovoľuje plošne a každý deň aplikovať. Tak ako na to, aby sme sa nejako pohli vpred?

Zdravá strava je absolútny základ kvalitného života

V prvom rade sa musíme oprieť o odporúčanie odborníkov, ktorí nám radia zdravo sa stravovať. A radia nám aj prečo sa máme zdravo stravovať – to ešte stále nič neznamená. My chceme, aby nám tieto všeobecné rady boli šité na mieru, aby sme my sami hneď zistili ich prospešnosť. A to docielime iba tak, že z odporúčaných potravín si vyberieme práve tie, ktoré budú pre náš konkrétny organizmus to pravé.

Tak napríklad, ak niekomu vyhovuje bio med, čo je nepopierateľne zdravý produkt, resp. potravina, tak nášmu organizmu sadnúť nemusí. Sme naň napríklad alergickí a navyše je nám z neho ťažko od žalúdku.

Keď ráno vstaneme a chceme, aby sme boli v čo najkratšom čase čulí a maximálne aktívni. Tak čo vo väčšine prípadov treba spraviť? Samozrejme, že vypijeme niekoľko pohárov pramenistej minerálnej vody, čím si doplníme potrebnú tekutinu a aj chýbajúce minerály. Potom si sadneme k výdatným zdravým raňajkám podľa stupňa záťaže, ktorý nás v ten deň čaká a sme nabudení.

Vlastne ešte nie. Dve, tri hodiny po začatí dňa si uvaríme fajnovú kávičku. No a znovu – nie hocijakú. Tú kvalitnú, triedenú, pomletú a vákuovo zabalenú. Žiadnu miešanú neidentifikovateľnú zmes z hypermarketov.

Jedzme iba to, čo nám osobne vyhovuje

Čo sa týka raňajok a neskôr kávy, vyberáme si teda iba to, čo je všeobecne zdravé a zároveň nám konkrétne prospešné. Lebo ako sme povedali vyššie, nie všetko čo je zdravé z princípu, musí prospievať nám ako jednotlivcovi. Takýto neustále skúmajúci, prehodnocujúci, a tým pádom aj kritický prístup k tomu, čo jeme, sa nazýva biohacking.

Doslova ide o nabúranie zaužívaných stereotypov, aj keď v základe zdravých a overených. Nakoniec, ak počúvate svojho ošetrujúceho lekára, tak ten vám vždy povie, alebo by mal povedať, že pozorujte sa sami, skúmajte čo vám prospieva a čo nie. Lebo každý ľudský organizmus je do istej miery rovnaký, a potom už reaguje značne individuálne.

Akonáhle takýmto kombinovaným prístupom zistíme, čo nám prospieva, začneme sa na to zameriavať a vytvárať, budovať si tak vlastnú cestu za našim fyzickým a mentálnym zdravím.

Prečo aj mentálnym? Pretože zanedlho pochopíme, že naše telo fungujúce v optimálnom režime nám pomáha podávať určitý výkon, čo nás poteší a dodá sebadôveru. Takto si budujeme svoj zdravý mentálny svet. A takto budeme pristupovať aj pri desiate, obede, olovrante a večeri.

Šport a relax sú nedielnou súčasťou zdravej stravy

Dospeli sme k tomu, že bez nášho aktívneho prístupu, osobného vkladu a kontroly nad tým, čo je človeku odporúčané, sme úplne stratení. Načo sú nám dobre mienené rady, ktoré beztak nedodržujeme a nivočíme sa síce chvíľkovým, no z dlhodobého hľadiska zbytočným, ba až nebezpečným prístupom.

Nastavenia našej mysli na cielenú aktivitu je mimoriadne dôležitým článkom v reťazci zdvôvodnení, prečo by sme sa mali konkrétne zdravo stravovať a dodržiavať to, čo sme si predsavzali.

Dobre mienené rady, ktoré sme si aplikovali na mieru a naučili sa ich vedome dodržiavať. O tomto sme neustále písali v predchádzajúcich odstavcoch. Aby sme ale vládali tento cieľ znova a zase dosahovať, musíme si dopriať po jeho dosiahnutí aj istú potrebnú fázu relaxu a odpočinku.

Šport vo forme plávania, otužovania, posilňovania nám môže iba prospieť. A niekedy postačí aj taká aktivita, akou je dnes veľmi populárna turistika. Okysličíme si mozog a ten bude pracovať optimálnym spôsobom.

Optimálny spánok ako zavŕšenie biohackingu

No a nakoniec sme si nechali spánok. Mnohí tvrdia, že treba pobudnúť v posteli minimálne osem hodín, avšak to záleží od mnohých faktorov. Sú ľudia, ktorým stačí povedzme iba tých šesť hodín a to sú práve tí, ktorí žijú aktívnym a zdravým životom. Totiž, čím je naše telo viacej zaťažené nesprávnou stravou a vôbec nesprávnym životným štýlom, tak tým viac času potrebuje na svoju regeneráciu.

Ako vidíte, biohacking nie je nič podozrivé, žiadne šarlatánstvo. Iba vedomý výber zdravých potravín a prispôsobených si ich podľa osobných preferencií. A ak k tomu pridáte mentálny tréning, ktorého cieľom je sebakontrola a dodržiavanie dosahovania stanoveného cieľa, môže sa stať každý človek človekom nových dimenzií.