To, že sa pneumatiky delia na letné a zimné, nie je len marketingový ťah, ako donútiť majiteľov áut minúť viac peňazí na doplnky. Obe varianty sezónnych pneumatík majú svoje špecifické vlastnosti, prispôsobené podmienkam počasia v jednotlivých ročných obdobiach.
Z hľadiska bezpečnosti by bolo určite horšie jazdiť celoročne na letných pneumatikách. Týka sa to aj áut s pohonom všetkých štyroch kolies ako napríklad Opel Grandland. Používanie zimných pneumatík celoročne môže byť rovnako nebezpečné a ani zďaleka nie také výhodné, ako si mnoho ľudí myslí.
V čom sú zimné pneumatiky iné ako letné?
Zimné pneumatiky sú špeciálne navrhnuté na jazdu v špecifických podmienkach, ktoré sprevádzajú jazdu autom v zime. Tomu je prispôsobená aj výrobná zmes, ktorá je mäkšia a priľnavejšia. Pneumatiky sa musia prispôsobiť nízkym vonkajším teplotám a udržať auto na zamrznutom alebo zasneženom povrchu. Tieto vlastnosti sa úplne menia pri teplotách nad 7°C. Zimné pneumatiky v teplom počasí strácajú priľnavosť a v niektorých situáciách môžu zhoršiť ovládateľnosť vozidla. Najmä dlhá jazda po horúcom asfalte môže vyvinúť na zimnú pneumatiku takú teplotnú záťaž, až vznikne defekt. Platí to aj pre menšie autá ako Opel Corsa alebo Opel Astra pokiaľ podniknete napríklad dlhú jazdu po diaľnici.
Ani dezén zimných pneumatík nie je len tak na ozdobu. Je špeciálne navrhnutý tak, aby udržiaval smer a stabilitu vozidla na klzkých alebo zasnežených povrchoch. Dezén letnej pneumatiky je prispôsobený na jazdu na suchom povrchu a odvádzanie vody pri silnom daždi. Ak vás teda na letných cestách zastihne silná búrka, môžete sa dostať do nepríjemnej situácie, kedy auto nebude reagovať tak, ako očakávate, aj za predpokladu účinnosti jazdných asistentov Opel Crossland. Zimné pneumatiky v lete navyše predlžujú brzdnú dráhu vozidla.
Veľkým paradoxom je životnosť zimných pneumatík, ak sa používajú celoročne. Je to aj jeden z mnohých argumentov vodičov, ktorí si zo zimných pneumatík spravili celoročnú verziu.
Ak sú zimné pneumatiky nové, v lete sa aj vďaka mäkšej zmesi viac opotrebúvajú – dezén sa rýchlejšie zoderie. Čím dlhšie však na pneumatiky pôsobí slnečné žiarenie a vysoké vonkajšie teploty, tým pneumatika viac tvrdne. Po niekoľkých letných sezónach je už natoľko stvrdnutá, že sa opotrebúva len veľmi pomaly a zdanlivo sa predlžuje jej životnosť. Čo sa však v skutočnosti deje? Stvrdnutá zimná pneumatika stráca všetky dôležité vlastnosti, ktoré by mala mať práve vďaka mäkkej zmesi. A tak nemáte ani kvalitné letné, ani zimné prezutie.
K tomu všetkému si ešte môžeme pripočítať zvýšenú spotrebu paliva pri jazde na zimných pneumatikách v lete. Peniaze, ktoré ušetríte na pneumatikách, následne zaplatíte na čerpacích staniciach.
Aký je teda záver? Jazdiť v lete na zimných pneumatikách sa neoplatí ani z finančného hľadiska, ani z hľadiska bezpečnosti seba, svojej posádky a ostatných vodičov. Ak chcete používať jednu sadu pneumatík počas oboch sezón, zaobstarajte si originálne celoročné pneumatiky, ktoré sú na to určené.