Pre chudých a nevýrazných: Ako správne nabrať na váhe

0
44

Rýchly nárast hmotnosti je sprevádzaný aj nárastom sily. Svaly zväčšia svoj objem a sú schopné dosiahnuť ešte väčšieho výkonu, ako predtým. Tento stav pomáhajú dosiahnuť výživové doplnky s koncentrovanými bielkovinami a sacharidmi vo výžive.

V prípade, že patríte medzi tých, ktorí chcú/potrebujú pribrať, no majú s tým seriózny problém, nezúfajte – riešenie existuje. Intenzívne zvýšenie hmotnosti sa dá dosiahnuť pomocou doplnkov výživy. Sú to predovšetkým prípravky na nárast hmotnosti, ktoré pomáhajú nabrať objem nielen začínajúcim športovcom, ale aj ostatným, ktorí chcú zvýšiť svoju hmotnosť. Vhodné sú aj pre ľudí s rýchlym metabolizmom, ktorým sa ani popri intenzívnom cvičení nedarí dodať telu optimálnu dávku kalórií a zvýšiť tak svoju hmotnosť, a následne aj výkon.

Prečo proteíny

Ide o jednoduchú bielkovinu, ktorá je stavebnou jednotkou ľudského tela. Stará sa o premenu potravy na energiu, ovplyvňuje rast a starnutie organizmu, pričom zlá funkčnosť proteínov vedie k autoimunitným ochoreniam.

Proteíny prijímané v bežnej potrave predstavujú zdravý základ pri zvyšovaní hmotnosti. Tradičným stravovaním bez výživových doplnkov však môže byť naberanie objemu behom na dlhú trať. Ak potrebujete zvýšiť svoju hmotnosť v krátkom čase, musíte prijať viac živočíšnych a rastlinných bielkovín, cukrov a sacharidov, než by to bolo možné z bežnej stravy. A na to slúžia práve doplnky výživy.

Pri naberaní hmotnosti je dôležité zachovať dostatočný kalorický príjem v prijateľnej podobe tak, aby nedošlo k preťaženiu organizmu. Želaným efektom je zároveň premena prijatých kalórií na svaly ešte pred ich ukladaním do tukov. Preto je ideálne, aby tento proces sprevádzal aj intenzívny silový tréning.

Prečo gainery

Možno ho označiť za sacharidový koncentrát obohatený o bielkoviny. Jeho zloženie napomáha k čo najrýchlejšiemu získaniu svalovej hmoty. Ako súčasť presne stanoveného plánu naberania hmotnosti dokážu nahradiť v prijateľnej a ľahko stráviteľnej forme jedno jedlo denne. Všeobecne sa odporúča užívať ich po dennom tréningu, aby pomohli aj pri regenerácii svalov.

Gainery pomáhajú udržiavať svaly v tzv. anabolickom stave. Vďaka tomu po intenzívnom cvičení, ktoré kladie výrazne vyššie nároky na organizmus, nedochádza ku tzv. katabolickému stavu, počas ktorého nastáva efekt straty svalového objemu vplyvom zvýšenej fyzickej aktivity.

Chudý ako vyžla, žiadne svaly a unavený

Mnohí ľudia sú na prvý pohľad extrémne chudí, no v skutočnosti nevedia pribrať. Ak patríte do tejto kategórie, z prípravkov spomenutých vyššie by ste mali siahnuť práve po gaineroch.

Na začiatku naberania hmotnosti by mala určite byť výdatná, pravidelná a pestrá strava. Prípravky určené pre profesionálnych športovcov majú odlišné zloženie ako tie, ktoré by mali užívať začínajúci milovníci pohybu. Neodborným výberom a neadekvátnym dávkovaním hrozí preťaženie organizmu a zvýšenie objemu tuku miesto svalov. Navyše, prijatý objem potravy sa v tele nespracuje, ale znehodnotený sa vylúči alebo uloží do tukových zásob.

Už 10-percentný obsah bielkovín v gaineroch pomáha nabrať svalovú hmotu a zároveň regenerovať už narastené svaly. O triedu vyššie gainery s obsahom bielkovín do 20 percent už prispievajú k rýchlemu priberaniu a tvorbe svaloviny. Anabolický stav v svaloch vyvolávajú gainery s obsahom bielkovín do 30 percent a zároveň už pomáhajú doplniť aj chýbajúci glykogén v tele. Pre skúsených profesionálov a aktívnych športovcov, ktorí neustále posúvajú svoje výkonové hranice, slúžia gainery so 40-percentným obsahom bielkovín.

S príkladom nesprávneho užívania gainerov sa môžete stretnúť aj vo svojom okolí. Keď túžba nabrať objem a rýchly zápal pre cvičenie náhle opadnú, športovec zostáva bez pohybu, no na doplnenie energie neustále popíja energeticky výdatné gainery. Tie časom, miesto vysnívaného vyšportovaného tela, spôsobia obezitu.

Rozlišujú sa tiež prípravky s pomalými a rýchlymi sacharidmi. Kým tie pomalé dodávajú energiu a naskladňujú glykogén, rýchle sacharidy sa ihneď vstrebávajú. Najznámejší z nich je hroznový cukor, ktorý sa ako okamžitý zdroj energie bez dodatočného metabolizovania dostáva do krvi, ktorá ho rozvádza do celého tela.

Gainery pre rýchly nárast hmotnosti

Rýchly rast objemu a sily možno dosiahnuť prijatím aspoň 4 000 kalórií denne. Spolu s intenzívnym silovým a objemovým cvičením sa vám podarí dosiahnuť viditeľný nárast hmotnosti pomerne rýchlo. V porovnaní s klasickou stravou vám gainer pomôže prijať dostatočné a predovšetkým vyvážené množstvo živín. Pri tradičnom stravovaní sa dá len ťažko “vychytať” optimálna rovnováha kvôli nerovnomernému rozloženiu sacharidov, bielkovín, aminokyselín, triglyceridov a vplyvu vitamínov a minerálov na vaše výkony.

Tieto doplnky výživy slúžia na rýchly a masívny nárast svalovej hmoty (a celkovej telesnej hmotnosti), a sú preto obľúbeným výživovým doplnkom pre začínajúcich športovcov. V ich zložení sú zastúpené proteíny, sacharidy, minerály a vitamíny potrebné pre stavbu a regeneráciu svalovej hmoty.

Gainery možno užívať ako jedlo pred samotným tréningom, v polovičnej dávke aj pri potrebe doplnenia energie počas tréningu. Tým, ktorých trápia problémy s priberaním na váhe, sa odporúča užívať tieto výživové doplnky ako posledné jedlo dňa. Vo väčšine gainery neobsahujú cukor, glutén, lepok, ani umelé farbivá.

S gainerom tak možno “rýchlo nabrať”, no ak opomeniete správny výživový program a po fáze rýchleho priberania neprejdete do udržiavacieho režimu, je možné, že svoje ťažko nadobudnuté kilá v podobe svalov aj rýchlo stratíte.

Foto: Ben Johnstone, Flickr