Kvíz: Viete, ako sa vyhnúť prázdnym kalóriám v reštaurácii?

0
149

Rozhodnutia, ktoré urobíte, ak sa stravujete mimo domova, môžu mať veľký vplyv na Vašu líniu. Dokážete urobiť v reštaurácii vždy tú najlepšiu voľbu? Vyskúšajte si tento rýchly kvíz a zistite, či ste pri výbere jedla dostatočne dôvtipní.

Z prieskumov vyplýva, že ľudia jedia v reštaurácii asi štyrikrát týždenne. Aj keď práve nesedíte v reštaurácii, jestvuje veľa iných možností,  kedy si dávate jedlo vonku. Príkladom môže byť dopoludňajšia káva pri ceste do práce, popoludňajšie občerstvenie z automatu alebo jedlo na večeru, ktoré si vyzdvihnete pri ceste domov. Ak spočítate všetky kalórie, ktoré za deň zjete, takmer tretina z nich pochádza z potravín pripravených mimo domova. Preto je dôležité starostlivé a múdre rozhodovanie, pokiaľ sa stravujete vonku.

Idete s priateľmi na kávu. Rozhodnete sa vynechať raňajky doma a plánujete jesť v kaviarni. Ktorá z nasledujúcich možností by bola najlepšou voľbou?

  1. Muffin s nízkym obsahom tuku a horúce kakao bez tuku
  2. Polovica viaczrnného pečiva s ľahkým smotanovým syrom a malé nízkotučné latte
  3. Kúsok kávovej torty a čierna káva

Správna odpoveď = B. Nenechajte sa oklamať štítkami s nízkym obsahom tuku na muffine a kakau. Množstvo pečeného tovaru s nízkym obsahom tuku má často takmer toľko kalórií ako tradičný tovar. Aj keď majú menej tuku, často majú oveľa viac cukru.

Typické muffiny v kaviarni, aj tie s nízkym obsahom tuku, môžu mať takmer 500 kalórií, pretože sú veľmi veľké. Stredne veľké nízkotučné kakao môže mať vďaka cukru takmer 200 kalórií. Kúsok kávového koláča a čiernej kávy znie ľahko, pretože je relatívne malý, ale napriek tomu by mohol obsahovať najmenej 400 kalórií.

Bagel a nízkotučné latte sú najlepšou voľbou z týchto troch. Polovica bagelu so smotanovým syrom má asi 200 kalórií a nízkotučné latte asi 100 kalórií. Navyše získate z latte aj nejaký proteín.

Ponáhľate sa, aby ste na letisku vyzdvihli priateľa, a ste hladní. Jediným miestom, kde sa môžete zastaviť, je okienko pri fastfoode. Aká by bola z hľadiska kalórií a výživy tá najlepšia voľba?

  1. Rybací sendvič bez majonézy a diétna limonáda
  2. Hamburger s horčicou a kečupom a ľadovým čajom
  3. Zeleninový šalát s dvoma balíčkami dresingu a voda

Správna odpoveď = B. Vo väčšine reštaurácií rýchleho občerstvenia sú ryby na rybacích sendvičoch smažené, takže kalórie môžu stúpať až na 400 na porciu. Vaša najlepšia voľba z troch hore uvedených možností by bol hamburger, ktorý by mal asi 300 kalórií. Prečo nie zeleninový šalát? Samotný šalát má nízky počet kalórií, ale pokiaľ na zeleninu pridáte dva balíčky dresingu, pridáte naň  asi 350 kalórií tuku. A bez bielkovín v jedle budete rýchlo hladní.

Po náročnom dni nakupovania v obchode Vám čínske jedlo v jedálenskom kútiku vonia naozaj dobre. Ktorá z týchto položiek by bola Vašou najlepšou voľbou?

  1. Miešaná smažená zelenina chow mein
  2. Kurča a brokolica s polovičnou miskou dusenej ryže
  3. Dva vaječné závitky a miska wonton polievky

Správna odpoveď = B. Kurča a brokolica by boli Vašou najlepšou voľbou. Miešaná zeleninová chow mein je obvykle veľmi mastná, pretože rezance nasiaknu veľa mastnoty. Toto jedlo v má asi 500 kalórií – a takmer žiadny proteín. Dva vaječné závitky a miska wonton polievky znie ako ľahké jedlo, ale dve vyprážané vaječné rolky majú až 400 kalórií a polievka ďalších asi 300.

Kurča a brokolica s malou dávkou dusenej ryže ponúka bielkoviny a zeleninu a menej tuku ako ďalšie dve možnosti. Toto jedlo má asi 450 kalórií.

Predkrmy vo Vašom obľúbenom steakhouse majú rôzne lákavé názvy, ale chcete si byť istí, že Vám zostanú kalórie, ktoré môžete zjesť v hlavnom chode. Ktorá z nasledujúcich by bola najlepšou voľbou predkrmu?

  1. Kuracie krídla s barbecue omáčkou
  2. Kolieska paradajok a mozzarelly s bazalkou
  3. Špenátový dip s pita čipsy

Správna odpoveď = B. Nakrájané paradajky a mozzarella sú pravdepodobne najlepšou z troch možností. Mozzarella je nízkotučný syr a obsahuje i proteín a paradajky majú málo kalórií. Nenechajte sa zmiasť myšlienkou, že dip je zdravý, pretože obsahuje špenát. Obvykle je špenátový dip plný smotany a má veľmi vysoký obsah kalórií. A jediný pita čips Vám dodá asi 12 kalórií, takže  niekoľko hrstí môže mať veľa kalórií.

Kuracie krídla, aj keď sú malé, sú obvykle smažené a porcie sú často veľké, jedna porcia krídel s barbecue omáčkou má asi 500 kalórií.

Po jedle s priateľmi v reštaurácii by ste chceli nejaký dezert, ale nechcete to prehnať. Ktorý z nich by mohol mať najmenšie množstvo kalórií?

  1. Kúsok jahodového tvarohového koláča
  2. Kopček zmrzliny s ovocím a čokoládový sirup
  3. Kúsok mrkvovej torty

Správna odpoveď = B. Zmrzlina je pravdepodobne tou najlepšou voľbou. Jeden kopček zmrzliny bude mať asi 150 kalórií, ovocie ich nepridáva mnoho a čokoládový sirup má len asi 50 kalórií na polievkovú lyžicu. Takže sa dívate na približne 250 kalórií spolu. Aj malý kúsok tvarohového koláča môže mať takmer 500 kalórií. Mrkvový koláč je plný oleja a je obvykle natretý sladeným smotanovým syrom, takže kalórie sú porovnateľné s tvarohovým koláčom.

Ste na dovolenke a pôjdete na raňajky formou bufetu v hoteli. Ktorá z nasledujúcich možností by bola najlepšou voľbou?

  1. 3 veľké palacinky so sirupom, bez masla a s veľkým pohárom pomarančového džúsu
  2. 2 miešané vajcia s nakrájanou šunkou a čerstvým ovocím
  3. Miska müsli s hrozienkami a nízkotučným mliekom a pohárom brusnicovej šťavy

Správna odpoveď = B. Nenechajte sa oklamať zdravo znejúcim müsli. Niektoré majú až 450 kalórií na šálku. Pokiaľ teda naozaj neviete, ako na tom sú, vo chvíli, kedy pridáte hrozienka (pri 30 kalóriách na polievkovú lyžicu) a nízkotučné mlieko (120 kalórií) a k tomu vypijete pohár brusnicovej šťavy (160 kalórií) ste na 760 kalóriách. Palacinky so sirupom a pomarančovým džúsom Vás môžu stáť takmer 600 kalórií. Navyše sú takmer bez bielkovín, takže budete čoskoro hladní.

Šunka je relatívne chudé mäso, takže na jednu porciu neobsahuje toľko kalórií ako mastná slanina a klobása a čerstvé ovocie pridáva vlákninu, ktorá Vám pomôže udržať pocit sýtosti. Toto jedlo má asi 400 kalórií, vďaka čomu sú raňajky z vajec najlepšou voľbou.

Tak ako ste obstáli? Múdre rozhodovanie pri výbere jedla v reštauráciách a kaviarňach Vám môže ušetriť veľa starostí. V ideálnom prípade si však berte so sebou desiatu, ktorá Vás zasýti, dá Vám potrebné živiny a nie je tak kalorická.