Riziko aquaplaningu sa zvyšuje

0
1897

S blížiacou sa zimou, chladom  a dažďom narastá aj riziko „plávania“ vozidla na vozovke, a teda vzniku aquaplaningu. K tomuto obávanému javu dochádza, ak sú splnené dve podmienky – rýchlosť a prítomnosť vody, ktoré v kombinácii s nevhodnými alebo opotrebovanými pneumatikami predstavujú vážne nebezpečenstvo dopravnej nehody. Aquaplaning nastane, keď všetky štyri pneumatiky stratia kontakt s vozovkou a z vozidla sa doslova stáva plavidlo. Toto hrozí v prípade, ak je na vozovke viac vody ako sú pneumatiky schopné odviesť, napríklad pri čiastočných záplavách alebo výdatných dažďoch. Keď nastane krízová situácia, nepomôžu ani kvalitné oceľové disky, drahé pneumatiky či luxusný automobil. Všetko je na vodičovej duchaprítomnosti, pohodovej reakcii a jeho schopnostiach.

Predstava, koľko vody musí jedna pneumatika zvládnuť, je celkom desivá. Pri rýchlosti 100 km/h (za stredne silného dažďa a na rovnej vozovke) musí jedna pneumatika odviesť takmer 5 litrov vody za sekundu. Pritom je každá časť dezénu v kontakte s vozovkou len 1/150 sekundy a za tú dobu musí zvládnuť odvádzanie vody a udržanie kontaktu s asfaltom. Na dobre udržiavaných cestách a za použitia kvalitných pneumatík dochádza k aquaplaningu zriedkavo, pokiaľ neprekročíte rýchlosť 90 km/h. Ak ale jeden z týchto predpokladov neplatí, k šmykom môže dôjsť aj pri rýchlostiach pod 50 km/h. Z toho dôvodu je nesmierne dôležitý výber správnych pneumatík, ich pravidelná kontrola a údržba, keďže je to pätový faktor (okrem rýchlosti), ktorý vie ovplyvniť samotný vodič.

Ako sa vyhnúť rizikovým situáciám?

Hĺbka dezénu a správne hustenie pneumatík by mali byť Vašou prioritou, ak sa chystáte na cestu za daždivého počasia. Výber kvalitnejších pneumatík, ktoré sú overené skúsenosťami a testami, tiež značne znižuje pravdepodobnosť vzniku rizikovej situácie. V prípade silného dažďa a námrazy však ani tie najlepšie zimné pneumatiky nemusia mať postačujúcu schopnosť odvádzať vodu, a preto je dôležité prispôsobenie rýchlosti jazdy podmienkam na vozovke. Vyhýbajte sa mlákam (alebo cez ne jazdite opatrne a pomalšie). Počas silných dažďov sa neodporúča ani využívanie tempomatu, keďže sú v takej situácii reakcie vodiča mierne oneskorené a práve chýbajúce stotiny sekundy môžu niekedy zabrániť nehode.

Čo robiť, keď aquaplaning nastane?

Často je ťažké určiť presný okamih, kedy auto stratilo kontakt s vozovkou. Najčastejšie ide o náhle zvýšenie otáčok motora, ktoré signalizuje stratu trakcie. Niekedy dochádza k uľahčeniu otáčania volantom alebo zanášaniu zadnej časti automobilu. V týchto situáciách je dôležité zachovanie chladnej hlavy, keďže náhle zošliapnutie brzdy alebo plynu môže situáciu len zhoršiť. Vozidlo treba nechať svojvoľne spomaliť, snažiť sa udržať bezpečný smer jazdy bez rýchlych pohybov a hlavne, pokiaľ ja vozidlo už v šmyku, prekonať pud navrátenia kontroly. Nechajte vozidlo, aby sa spamätalo, našlo si vlastnú cestu a zároveň pomaly uvoľňujte plynový pedál. V momente, keď má vozidlo pocitovo kontakt s vozovkou, je možné jemné točenie volantom s cieľom navrátenia sa do správneho smeru pohybu.

Všeobecne však platí, že je lepšie predchádzať možným rizikovým situáciám ako sa snažiť ich korigovať, keď už nastanú. Preto je dôležitá kontrola pneumatík pred cestou a hlavne zníženie rýchlosti jazdy za zhoršených podmienok. Ako prevencia tiež poslúži sledovať najnovšie testy zimných pneumatík, vďaka ktorým sa dozviete, do čoho sa oplatí investovať.

Prajeme Vám, aby ste prežili zimné obdobie bez nehody a nemuseli ste čeliť rizikám aquaplaningu.

Zdroj: roaddriver.co.uk

Foto: pneumatiky.sk